Εκδόσεις: Καμπύλη
Έτος έκδοσης: 2021
Αριθμός σελίδων: 152
ISBN: 978-960-6899-74-4
Με τιμά η πρόσκληση, πρόκληση, του φίλου μου Κώστα Μαρδά να προλογίσω τη νέα ποιητική του συλλογή «Και τι είν’ ωρέ ο θάνατος μπρος στην ασυμμετρία;».
«Δάγκωσε τα γέλια μου, πιες τα δάκρυά μου. […] συλλάβισέ με ολόκληρη και σκόρπισέ με […] Μετονόμασέ με ομορφιά, εδώ και τώρα και για πάντα!», καθώς γράφει ο Τζόυς και με παρότρυνε η ποίηση του Κώστα Μαρδά. Κι αυτό έκανα, με τα μάτια της ψυχής και τον Αγρυπνοωτόφθαλμο του νου μου.
Δημιουργός αεί, ανοικτών οριζόντων, ο Κώστας Μαρδάς καταθέτει τη γλωσσοψυχή του, με τη συμμετρία του στίχου του, σ’ έναν κόσμο ασύμμετρο, όπου «Τα χέρια πλένουν μ’ αίματα/ κι άλλοι με τις κολόνιες».
Φίλος είναι του Θεού όχι δούλος του, και τον καλεί τον Θεό ν’ ακούσει το όμορφο τραγούδι του, «Τραγούδια ακούει ο Θεός/ κι όλο καλυτερεύει» για να καλυτερεύει κι Αυτός κι εμείς μαζί Του.
Δεν είναι θρήσκος, Θεοσεβούμενος είναι, «αναθρών α όπωπε», όμως, με κριτική ματιά και βλέπει τη σπορά των ανθρώπων, «Ην εφύτευσεν η δεξιά σου», να πνίγεται στο ψαίμα. Και Τον προσκαλεί, Τον προκαλεί: «Θεέ μου, όπως σε ποθώ κάνε κι εσύ το ίδιο».
Σε κιαροσκούρο, φωτεινές και σκοτεινές, συγχωνεύονται οι λέξεις με τα αντίθετά τους. Έναν καινούργιο κόσμο, πλάθει ο Μαρδάς, «Ζωντανός ορατός που τα ορατά περιέχει, εικόνα του νοητού, θεός αισθητός […] και τελειότατος».
Ο Μέγας Σαιξπηροσφαιροσχηματοποιητής τον στίχο του λογοπαιζοθέτει.
«Κι ανετοσιγουροξάπλωσε», κι άσε τη μελωδία του στίχου του να σε συντροφεύει ανάμεσα στο όνειρο και την πραγματικότητα.
Σε κάθε στίχο κρυμμένη, σαν σε μάρμαρο, η μορφή της Αφροδίτης, κι ο ποιητής Κώστας Μαρδάς τη σμιλεύει σε πανέμορφο γλυπτό, με τη σμίλη της πένας του.
Ζωγραφίζει έναν κλαυσίγελο ή μια χαρμολύπη ανάμεσα στο «ούπω καιρός» και το «ουκέτι». Ελπιδοΐσως μια τεχνοαρμονία μπορεί να μας τραγουδήσει».
Θέλει αρχιδοδυναμοθέληση, «intestions», κατά τον Τζόυς, για μια τέτοια ποίηση, σε μια εποχή που λείπουν και τα τρία
(< intestines: έντερα, τόλμη + testis: λατ. όρχις + tension: ένταση, δύναμη + intention: πρόθεση, θέληση).
Και ο Κώστας Μαρδάς τα διαθέτει και τα τρία.
— «ποιοτελοσπαντωνειναιτονομάσου»
— Κώστας Μαρδάς,
Ποιητής στίχων για θεούς και ανθρώπους.
Δημοσιογράφος της αλήθειας, ασυμβίβαστος.
Συγγραφέας και Ιστορικός.
Έρρωσο Κώστα Μαρδά
και ευδαιμόνει
να λυσσάνε οι δαιμόνοι.
ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΑΝΕΥΛΑΒΗΣ
ΓΙΑΤΡΟΣ-ΛΟΓΟΤΕΧΝΗΣ
«Η δομική μορφή αυτής της συλλογής (3 λεκτικοί πάντοτε τίτλοι – 2 στίχοι επτά πάντοτε το σώμα κάθε ποιήματος) διαμορφώνει μια «μουσική της συμμετρίας» που –στην σκέψη μου– δικαιολογεί τον τίτλο της συλλογής. Η συμμετρία των ποιημάτων αντιμάχεται την ασυμμετρία!».
Γεώργιος Μπαμπινιώτης, ομότιμος Καθηγητής Γλωσσολογίας Πανεπιστημίου Αθηνών
«Το κοινωνικό βλέμμα και η συχνά οργισμένη κριτική για τον καθημερινό μας περίγυρο δίνουν γενναία το παρόν και στο καινούργιο βιβλίο του Μαρδά, με τη διαφορά πως στη θέση του θυμού και της οργής έχουν μπει τώρα η ειρωνεία και ο σαρκασμός, προκαλώντας ένα πολύ άμεσο και δραστικό αποτέλεσμα.(…) Ο έρωτας συνδυάζει την απόγνωση με το πάθος και την αγάπη ενώ ο θάνατος συνενώνει τον τρόμο με το σθένος της αποδοχής του μοιραίου».
Βαγγέλης Χατζηβασιλείου, Κριτικός λογοτεχνίας, Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων
«Κάθε δίστιχο και ολόκληρη εικόνα! Αυτοτελής με λέξεις-κλειδιά και υπαρξιακά θέματα. Καταιγιστικές σκέψεις-νοήματα που ίσως δυσκολεύουν τους αμύητους, αλλά και αυτοί γοητεύονται από την όλη ατμόσφαιρα».
Χρήστος Λεοντής, Συνθέτης
«Ήπιος υπερρεαλισμός, αλλά και κύματα έντονου λυρισμού που διαγράφουν αρκετές φορές μια κατάσταση παράλογη, ονειρική ή μεταφυσική. Χρήση γλώσσας στιλπνής χωρίς φτιασίδια, ποίηση που επικοινωνεί απόλυτα με τον δέκτη-αναγνώστη, με τήρηση ισορροπιών. Εύθραυστων ισορροπιών που προκύπτουν όμως μόνο μέσα από τη διαρκή ερωτοτροπία του ποιητή με τα άκρα».
Τασώ Γαΐλα, Καθηγήτρια φιλολογίας – Κριτικός λογοτεχνίας