Τη συνέντευξη πήρε η Τασσώ Γαΐλα //
Ο Κώστας Μαρδάς από τους λίγους δημοσιογράφους-πτυχιούχους (του Παντείου Πανεπιστημίου Πολιτικών Επιστημών), ασχολήθηκε με την δημοσιογραφία από τα φοιτητικά του χρόνια της μεταπολίτευσης, γράφοντας στις τοπικές εφημερίδες της ιδιαίτερης πατρίδας του της Χίου.Έκτοτε και από το 1981, οπότε και ξεκίνησε επαγγελματικά, εργάστηκε επί 20 χρόνια στο ΕΘΝΟΣ ως πολιτικός και κοινοβουλευτικός συντάκτης ‚5 χρόνια με εκπομπές στον ΄Αλφα, 10 χρόνια παρουσιαστής ειδήσεων και με εκπομπή λόγου στο περιφερειακό κανάλι BLUE SKY, διευθυντής σύνταξης στην εφημερίδα «Καρφί»(2014–16). Επίσης στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων καθιέρωσε στήλη παρουσίασης βιβλίων, παρουσιάζοντας πάνω από 1.000 νέες εκδόσεις στη δεκαετία 2006–2016. Παράλληλη δράση για τον Κώστα Μαρδά η συγγραφή 10 βιβλίων: Η Ελλάδα στα δίχτυα των Βάσεων, Πίσω από τον Ήλιο, Αλέξανδρος Παναγούλης, Τα μεγάλα παιδιά της Βουλής, 17 συν 1 Ονόματα, Βάσεις-Αίμα και Πετρέλαιο, Προ-Ίμια Πολέμου, Αθήνα με Θολό Ποτάμι, Ξεκαρφώματα, Γυμνή Θεολογία.
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα της Ποίησης(21 Μαρτίου) και την συμπλήρωση 35 ετών θητείας στην δημοσιογραφία μιλήσαμε με τον Κώστα Μαρδά.
***
– κ. Μαρδά, ποια υπήρξε η αφορμή να ξεκινήσετε την συγγραφή βιβλίων;
– Η αγάπη μου για την έρευνα της ιστορικής αλήθειας και η απέχθεια μου για την μονομέρεια…
– Θα μου επιτρέψετε σήμερα να συζητήσουμε λίγο περισσότερο για την ιδιότητα σας του ποιητή. «Αθήνα με Θολό Ποτάμι»/ΑΓΚΥΡΑ/2009 η πρώτη σας εμφάνιση στο χώρο της ποίησης. Αλήθεια ποια ήταν η αιτία να κυκλοφορήσει ποίηση σας με τόση καθυστέρηση ενώ γράφατε στίχους από έφηβος;
–Ήθελα πρώτα να κάνω μαθητεία στην μελέτη όλων των ποιητών-Ελλήνων και ξένων-να σημειώσω τις ποιητικές μου αφορμές από φοιτητής έως τα ύστερα δημοσιογραφικά μου χρόνια και μετά να παρουσιασθώ ενώπιον του φοβερού Κριτή. Που είναι όχι ο κριτικός λογοτεχνίας, αλλά ο αδίστακτος Χρόνος- θάνατος…
– Στο Αθήνα με Θολό Ποτάμι αποδείξατε με τις θετικές κριτικές που γράφτηκαν ότι στην αναμέτρηση σας με τον χρόνο, τον εχθρό των ποιητών, βγήκατε νικητής με πολλά από τα ποιήματα της συλλογής γραμμένα στα νεανικά σας χρόνια.. .Ποια η σχέση σας με τους δύο τόπους του τίτλου, Αθήνα και Θολό Ποτάμι το χωριό της Χίου που γεννηθήκατε;
– Το Θολοποτάμι-όπως το τονίζουμε στην τοπική ιδιόλεκτο-είναι ο γενέθλιος βιότοπος μου, με όλες τις δειλίες αλλά και τις ονειροπολήσεις. Η Αθήνα, είναι η ψυχική μου μετοικεσία, με όλες τις εμπειρίες μιας πόλης ημαρτημένων αλλά και ορθογραφιών. Το χωριό είναι οι εκκλησίες και τα πανηγύρια. Η Αθήνα είναι η ταβέρνες και η πλατεία Συντάγματός του.
– Πρόσφατα κυκλοφόρησε η δεύτερη ποιητική σας συλλογή Γυμνή Θεολογία /Vakhikon.gr /2016. Συλλογή με αρκετά λυρικά , αλλά και σατυρικά στοιχεία, την οποία οι κριτικοί κατατάσσουν στην κατηγορία της μοντέρνας ποίησης. Θα μας δώσετε τον ορισμό του μοντέρνου ποιητή;
– Μοντέρνος ποιητής είναι αυτός που έχει διαβάσει τον Όμηρο, αλλά δεν μένει στην Τροία, μήτε στην Ιθάκη. Παρά φέρνει τον Αχχιλέα και τον Οδυσσέα σε μια πιάτσα της Ομόνοιας ‚και σε ένα σκυλάδικο της παλαιάς Εθνικής Οδού Αθηνών-Λαμίας.
– Από την φύση του κ. Μαρδά ένας ποιητής είναι επαναστατημένος ή επαναστάτης;
– Ο ποιητής είναι και επαναστάτης και αντεπαναστάτης. Μπορεί να είναι και ένας ρίψασπις, που όμως ο Θεός ή η θεία Φύση του έδωσε-χωρίς να το επιδιώκει- ένα δαιμονικό ταλέντο να βλέπει αυτά που οι άλλοι παραβλέπουν.
– Λένε ότι ο ποιητής είναι προφητική φύση, διαγιγνώσκει κάτι από το μέλλον κι ακριβώς επειδή είναι τοποθετημένος στο μέλλον, ελέγχει το παρόν. Ισχύει;
– Μπορεί να είναι και προφήτης που δεν επαληθεύεται, αλλά αυτό που λέει, να είναι γραμμένο με τέτοια τέχνη ώστε να στέκει σαν άγαλμα.
– Πατρίδα δανεισμένη ο τίτλος c.d σε μελωδίες Χρήστου Νικολόπουλου και Μιχάλη Τερζή,ερμηνεία Μανώλη Μητσιά και με δικούς σας στίχους. Ποια –αν υπάρχει- η διαφορά στίχου από ποίημα;
– Ο στίχος έχει σκοπό να σε κάνει κυρίως να διασκεδάσεις. Η ποίηση να στοχαστείς. Ο στίχος σκαρώνεται. Η ποίηση σμιλεύεται. Ο στίχος είναι χορός καλαματιανός. Η ποίηση αργό ζεϊμπέκικο.
– Ασχολείστε με το διαδίκτυο. Ποια είναι η γνώμη σας για τα ηλεκτρονικά περιοδικά λόγου;
– Τα ηλεκτρονικά περιοδικά λογοτεχνίας , χάρη στο διαδίκτυο, παίρνουν τη γλυκιά εκδίκηση από το εμπορικό μυθιστόρημα που είχε κατακλύσει την αγορά, τα σουπερμάρκετ και τις κυριακάτικες εφημερίδες-φούσκες.
– Στην εργογραφία σας και το Ξεκαρφώματα, σατυρικά κείμενα/Κλειδάρυθμος/2015, συλλογή των χρονογραφημάτων σας της ομώνυμης στήλης σας στην εφημερίδα ΚΑΡΦΙ, όπου είσαστε διευθυντής σύνταξης από το 2014–2016. Ένα χιουμοριστικό, σατυρικό βιβλίο αποτελεί μεγαλύτερη πρόκληση για έναν συγγραφέα;
– Η επικαιρότητα προσφέρεται περισσότερο για σατυρικό σχολιασμό, απ’ ότι να την δείς ποιητικά. Η πρόκληση για μένα είναι να γράφεις με ένα παραλογικό παρωδιακό χιούμορ που να διαπλέκεται… με το μήνυμα.
– Δημοσιογράφος, Έλληνας ή ξένος πρότυπό σας;
– Μέχρι … στιγμής που περπατάω στα 60 μου και βρίσκομαι-δυστυχώς ή ευτυχώς- στη συνταξιοδότηση, αλλά όχι στην συνταξιοδότηση από την αγάπη στη γραφή, δεν έχω μαγευτεί από κάποιο σημερινό ελληνικό δημοσιογραφικό πρότυπο. Από τους ξένους; Τον γενναίο ακτιβιστή Ασάνζ των Wiki leaks.
– Το επόμενο συγγραφικό σας εγχείρημα;
– Θα προχωρήσω σε νέα έκδοση το βιβλίο μου Προ-Ίμια Πολέμου από τις εκδόσεις Ι. Σιδέρη, με προσθήκη την εν εξελίξει κρίση των Ιμίων νούμερο 2. Έχω γράψει ένα θεατρικό έργο για την δανεισμένη Ελλάδα των δύο τελευταίων αιώνων. Ρίχνω τελευταίες ματιές στην τρίτη ποιητική μου συλλογή που μπορεί να έχει τίτλο Διαμηνύματα. Είναι σημερινά ποιητικά sms σε δεκαπεντασύλλαβο.
– Πώς θέλετε να κλείσει η συνέντευξη μας μαζί σας;
– Με το δικαίωμα που δίνουν τα 35 χρόνια παρουσίας μου στην αθηναϊκή δημοσιογραφία των προκλήσεων, επιτρέψτε μου να πω ότι στα χρόνια αυτά, αντιστάθηκα στον εκμαυλισμό, στον κιτρινισμό και στην απρέπεια. Εν αντιθέσει με άλλους συναδέλφους μου. Αλλά, σε σύγκριση με άλλους, που σε εποχές μαύρες, έδωσαν και τη ζωή τους για ένα ιδανικό-είτε από δω είτε από κει-είμαι ένα μηδέν μπροστά τους…
πηγή: atexnos.gr